keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Visuaalista viestintää lyhyesti


Visuaalisuus ja sen merkitys viestinnässä kasvaa kokoajan kokoajan. Erityisesti sosiaalisessamediassa huomaa kuvien ja videoiden suosion lisääntyneen. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, sekä monet muut sovellukset ja sivustot täyttyvät käyttäjien oman elämän kerronnasta visuaalisessa muodossa. Nykyisin ihmiset käyttävät enemmän aikaa kuvamateriaalin tuottamiseen, kuin kirjoitetun viestin miettimiseen.
Visuaalista viestintää käytetään kuitenkin moneen muuhunkin tarkoitukseen kuin pelkästään sosiaaliseenmediaan. Se toimii suurena työkaluna kaikessa mediassa, sekä esimerkiksi markkinointiviestinnässä. Sillä pystytään vaikuttamaan ihmisten tunteisiin ja mielikuviin. Esimerkiksi pienet eläimet saavat ihmisissä aikaan aina “oooi” reaktion, kun taas mainos jossa näytetään likaisia hampaita saa meidät hivuttautumaan peilin ääreen tarkistamaan omien hampaiden tilanteen ja kun karvaiset hämähäkit juoksevat elokuvassa päähenkilön selkää pitkin alkaa välittömästi itseäkin kutittamaan ja kihelmöimään. Kuvilla saadaan paljon aikaan niin tunnepuolella kuin ajatuksissakin.
On hyvä pitää mielessä että visuaalisen viestinnän tulisi olla yhtä tavoitteellista kuin kirjallisen tai suullisenkin. Tarkoitus ei ole vaan räpsiä kuvia ja laittaa niitä esille vaikka internettiin. Erityisesti jos halutaan saada aikaan jokin reaktio niin kuvassa tulee olla sisältöä. Sisältö taas tulisi suunnitella kohderyhmän mukaan Teini-ikäisiin, vanhuksiin, liikemiehiin tai ekaluokkalaisiin opiskelijoihin tehoaa  varmasti erilaiset asiat. Visuaalinen viestintä ei siis ole vain kuvien ottamista kaikesta mitä liikkuu, vaan sillä voi saada aikaan paljon erilaisia reaktioita, tunteita sekä helpottaa vaikka ihmisten oppimista jos siihen vain jaksaa perehtyä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti