Visuaalisuus
ja sen merkitys viestinnässä kasvaa kokoajan kokoajan. Erityisesti
sosiaalisessamediassa huomaa kuvien ja videoiden suosion lisääntyneen. Facebook,
Twitter, Instagram, Snapchat, sekä monet muut sovellukset ja sivustot täyttyvät
käyttäjien oman elämän kerronnasta visuaalisessa muodossa. Nykyisin ihmiset
käyttävät enemmän aikaa kuvamateriaalin tuottamiseen, kuin kirjoitetun viestin
miettimiseen.
Visuaalista
viestintää käytetään kuitenkin moneen muuhunkin tarkoitukseen kuin pelkästään sosiaaliseenmediaan. Se toimii suurena työkaluna kaikessa mediassa, sekä esimerkiksi
markkinointiviestinnässä. Sillä pystytään vaikuttamaan ihmisten tunteisiin ja
mielikuviin. Esimerkiksi pienet eläimet saavat ihmisissä aikaan aina “oooi” reaktion, kun
taas mainos jossa näytetään likaisia hampaita saa meidät hivuttautumaan peilin
ääreen tarkistamaan omien hampaiden tilanteen ja kun karvaiset hämähäkit
juoksevat elokuvassa päähenkilön selkää pitkin alkaa välittömästi itseäkin
kutittamaan ja kihelmöimään. Kuvilla saadaan paljon aikaan niin tunnepuolella
kuin ajatuksissakin.
On hyvä
pitää mielessä että visuaalisen viestinnän tulisi olla yhtä tavoitteellista
kuin kirjallisen tai suullisenkin. Tarkoitus ei ole vaan räpsiä kuvia ja
laittaa niitä esille vaikka internettiin. Erityisesti jos halutaan saada aikaan
jokin reaktio niin kuvassa tulee olla sisältöä. Sisältö taas tulisi suunnitella
kohderyhmän mukaan Teini-ikäisiin, vanhuksiin, liikemiehiin tai
ekaluokkalaisiin opiskelijoihin tehoaa varmasti erilaiset asiat. Visuaalinen
viestintä ei siis ole vain kuvien ottamista kaikesta mitä liikkuu, vaan sillä
voi saada aikaan paljon erilaisia reaktioita, tunteita sekä helpottaa vaikka ihmisten
oppimista jos siihen vain jaksaa perehtyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti